کد مطلب:1417 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:404

احکام آبها
47- آب مـضـاف كه معنی آن در مساله ( 15 ) گفته شد , چیز نجس را پاك نمی كند و وضو و غسل هم با آن باطل است .



48- آب مـضاف اگر چه به مقدار كر باشد اگر ذره ای نجاست به آن برسد نجس می شود , ولی چنانچه با فـشار روی چیز نجس بریزد , مقداری كه به چیز نجس رسیده نجس است و مقداری كه نرسیده است پاك می باشد.



مـثـلا اگـر گلاب را از گلابدان روی دست نجس بریزند , آنچه به دست رسیده نجس , و آنچه به دست نرسیده پاك است .



49- اگـر آب مـضاف نجس طوری با آب كر یا جاری مخلوط شود , كه دیگر آب مضاف به آن نگویند پاك می شود.



50- آبـی كـه مـطلق بوده و معلوم نیست كه به حد مضاف شدن رسیده یا نه , مثل آب مطلق است , یعنی چیز نجس را پاك می كند , و وضو و غسل هم با آن صحیح است .



و آبـی كـه مـضـاف بـوده و مـعـلوم نیست مطلق شده یا نه مثل آب مضاف است , یعنی چیز نجس را پاك نمی كند , و وضو و غسل هم با آن باطل است .



51- آبـی كـه مـعلوم نیست مطلق است یا مضاف , و معلوم نیست كه قبلا مطلق یا مضاف بوده نجاست را پاك نمی كند , و وضو و غسل هم با آن باطل است .



و چنانچه نجاستی به آن برسد بنابر احتیاط لازم نجس می شود.



اگر چه به اندازه كر باشد.



52- آبـی كـه عـین نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو یا رنگ یا مزه آن را تغییر دهد , اگر چه كر یا جاری باشد نجس می شود بلكه اگر بو یا رنگ یا مزه آب , به واسطه نجاستی كه بیرون آن است عوض شود , مثلا مرداری كه پهلوی آب است بوی آن را تغییر دهد بنابر احتیاط لازم نجس می شود.



53- آبی كه عین نجاست مثل خون و بول در آن ریخته و بو یا رنگ یا مزه آن را تغییر داده , چنانچه به كر یا جاری متصل شود , یا باران بر آن ببارد یا باد باران را در آن بریزد , یا آب باران از ناودان هنگام باریدن در آن جاری شود , و در تمام این صور چنانچه تغییر آن از بین برود پاك می شود.



ولی بنابر اقوی باید آب باران یا كر یا جاری با آن مخلوط گردد.



54- اگـر چـیـز نجسی را در كر یا جاری تطهیر نمایند در شستنی كه با آن پاك می گردد آبی كه بعد از بیرون آوردن از آن می ریزد پاك است .



55- آبی كه پاك بوده و معلوم نیست نجس شده یا نه , پاك است , و آبی كه نجس بوده و معلوم نیست پاك شده یا نه نجس است .



56- نـیم خورده سگ و خوك و كافر غیر كتابی بلكه كتابی نیز بنابر احتیاط مستحب نجس , و خوردن آن حرام است .



و نیم خورده حیوانات حرام گوشت پاك , و خوردن آن نسبت به غیر گربه مكروه می باشد.